Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på frågor som vi ofta får här på Runåbergs. Hittar du inte svaret på det du undrar, kontakta oss så hjälper vi dig.

Måste jag ha ett konto för att kunna handla hos er?
Nej, det går jättebra att handla hos oss även utan ett konto. 

Sorten jag vill ha finns ej i lager, hur vet jag när den inkommer igen?
Om en sort är slut i lager kan du välja att lägga en bevakning. Då registrerar du din e-postadress och får ett mail när den åter finns tillgänglig att beställa. Notera att en bevakning inte motsvarar en beställning.

Måste jag använda bank-id för att beställa hos er? 
Om du inte har bank-id kan du välja betalsättet direktbetalning via bank, förutsatt att du har tillgång till din internetbank med en alternativ inloggningsmetod. Vår kassatjänst Sveas villkor gäller för köp hos oss. 

Jag kom på att jag har glömt beställa några sorter. Kan jag göra ett tillägg till min order?  
Vi gör tillägg på upp till tre påsar i mån av tid. Det enklaste är om du mailar oss på info@runabergsfroer.se.

Vi har en postlåda som står utomhus. Är det skadligt för fröerna om de levereras dit på vintern när det är minusgrader ute?
Det är ingen fara för fröerna om de ligger i minusgrader. Fukt är däremot inte bra för fröer.

Jag har beställt ett nytt lösenord men det kommer inte till min mail. Varför inte?
Titta gärna i din skräppost-mapp, ibland hamnar mailet med nytt lösenord där. Om du inte hittar något mail där, kontakta oss så hjälper vi dig.

Är alla era fröer ekologiska?
Vi säljer bara ekologiskt certifierade fröer eller fröer från lokala odlare under omställning till ekologiskt. Det framgår tydligt i sortinformationen på hemsidan och på påsen om fröet inte är certifierat ekologiskt. Här kan du läsa mer om vår ekocertifiering

Kan jag köpa tomma påsar utan tryck?
Ja, vi säljer otryckta påsar för 1 krona styck. Påsarna hittar du här.