Försäljningsvillkor
Nedan hittar du våra villkor som gäller när du handlar hos oss på Runåbergs fröer (Runåbergs fröer Ek. För., org. nr. 769633-4189, 44494 Ucklum). När du beställer fröer av oss, betyder det att du accepterar dessa förhållanden.
Garanti
Som vanligt testar vi grobarhet och skjutkraft på alla fröer strax innan vi förpackar dem. Därför kan vi lova att de uppgifter vi skriver på påsarna är riktiga. På påsens vik på baksidan står artikelnummer, bäst före datum (år och månad) samt den grobarhet vi fått i våra tester. Vi kan garantera grobarheten fram till bäst före datumet. Förvara fröerna torrt och svalt. Då behåller de sin livskraft bäst fram till sådden.
Alla fröer vi erbjuder håller åtminstone minst lagstadgad grobarhet och är inte behandlade med kemiska betningsmedel eller andra preparat.
Ersättningssort
Ibland kan en sort ta slut i vårt lager. Beställer du via blankett kan vi komma att ersätta den med närmast likvärdig sort, om du inte uttryckligen bett oss att inte göra det.
Betalning
Alla priser i katalogen och på hemsidan är inklusive moms. Du kan betala med de vanligaste betalkorten, direkt via bank, med Swish eller mot faktura.
Vid betalning mot faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer, vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och vara över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Runåbergs fröer överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
I nuläget kan inte stiftelser eller ekonomiska föreningar välja faktura som betalsätt, vänligen kontakta oss på info@runabergsfroer.se.
För organisationer som behöver e-faktura (gäller kommuner och regioner i huvudsak) är det bästa alternativet att själva göra beställningen via hemsidan och ange Peppol-id. Du som beställer kan komma att behöva signera köpet med egen e-legitimation, vilket motsvarar en signatur för att bekräfta beställningen och att du är befogad att göra den.
Delbetala. Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. För att få delbetala måste du vara över 18 år och vara folkbokförd i Sverige. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor kan du ringa Svea Banks kundtjänst på 08–514 931 13 för mer information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet, 3D-Secure, en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Direktbetalning via internetbank sker via Trustly. Trustly stödjer svenska banker och är kostnadsfritt för dig som kund. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
För betalning med Swish samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Du betalar snabbt och säkert genom att verifiera din betalning med Mobilt BankID.
Internationella beställningar
För beställningar utanför Sverige är det du som kund som har ansvar att kontakta aktuella myndigheter i destinationslandet för att ta reda på eventuella importrestriktioner och tillstånd som krävs. Vi, Runåbergs fröer, har inte möjlighet att utfärda sundhetscertifikat och beställningar som kräver det sker på egen risk. Läs med på vår sida Beställningar till utlandet.
Porto och avgifter
Kostnader för porto tillkommer när du beställer hos oss. Vi använder i första hand Postnords brevservice och fraktavgiften beror till största delen på vikten av din beställning. Den beräknas när du slutför din beställning, innan du betalar, och kostnaden redovisas tydligt i kassan. För vissa beställningar kan flera fraktalternativ finnas tillgängliga. Ingen postförskottsavgift tillkommer.
Fri frakt gäller för beställningar med leveransadress inom Sverige på köp över 500 kr såtillvida försändelsens vikt inte överstiger 2 kg. Erbjudandet gäller enbart vissa av de leveransalternativ som är valbara i kassan i webbutiken.
Gör du din beställning via blankett tillkommer en expeditionsavgift på 30 kronor.
Leveransvillkor
Vi skickar normalt din order inom 1–5 vardagar efter mottagandet. Transporttiden från oss till dig är inte inräknad i hanteringstiden som anges, utan tillkommer. Inom Sverige är transporttiden normalt 1–3 dagar. För internationella beställningar är transporttiden vanligtvis längre. Tillgängliga transportsätt kan variera och de som är aktuella för just din beställning visas i kassan i webbutiken.
Ansvar, ångerrätt och retur
Vi kan inte ta på oss något ansvar för eventuell skörd och inte heller för omständigheter vi inte råder över, som transportskador, importrestriktioner, krig etc.
Kontakta gärna vår kundtjänst innan du skickar något i retur. Om du ångrar hela eller delar av ditt köp har du rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit beställningen, i enlighet med Lagen om distansavtal. Då står du själv för returkostnaden och transportrisker. Returnerade varor och dess förpackning ska vara i oförändrat skick. Köpesumman återbetalas till dig när vi mottagit de returnerade varorna. Vid fel på varan står vi för returfrakten.
Hantering av personuppgifter
För att handla hos oss behöver du godkänna att vi får ta del av dina personuppgifter. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med GDPR, General Data Protection Regulation, som 25 maj 2018 ersatte den tidigare personuppgiftslagen (PUL). Den nya lagen ställer större krav på alla som hanterar personuppgifter och är till för att du som privatperson och kund ska känna dig trygg och få bättre kontroll över hur dina personuppgifter behandlas och sparas. För att läsa mer om varför vi behöver dem, hur länge vi sparar dem och vilka rättigheter du som kund har - klicka här.