Köpvillkor


Nedan hittar du våra villkor som gäller när du handlar hos oss på Runåbergs fröer Ekonomisk Förening, org. nr. 769633-4189, Törneröd 560 44494 Ucklum. När du beställer fröer av oss, betyder det att du accepterar dessa förhållanden.

Om du har frågor angående villkor eller beställning, kontakta gärna oss på telefonnummer +46(0)303-777140. Telefontider hittar du längst ner på denna sida. Det går även bra att när som helst skicka ett meddelande till vår e-postadress, info@runabergsfroer.se, så svarar vi dig så snart vi kan.


Beställning och betalning

Alla priser i katalogen och på hemsidan visas inklusive moms. När du gått vidare till kassan och följt instruktionerna för betalning kommer din beställning in till oss. Avtal ingås när du fått en bekräftelse från oss som skickas ut via e-post till din angivna e-postadress. Du har då möjlighet att kontrollera att uppgifterna i beställningen stämmer. Kontakta vår kundtjänst snarast om du behöver göra några ändringar.

Vi använder oss av kassatjänsten Svea Checkout som tillhandahålls av Svea Bank AB. Deras villkor för tjänsten hittar du här. Du kan betala med de vanligaste betalkorten, direkt via bank, med Swish, delbetalning eller mot faktura. Att använda Svea Checkout är kostnadsfritt för dig som kund men eventuella avgifter kan tillkomma beroende på vilket betalsätt du väljer.

För betalning med Swish samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Du betalar snabbt och säkert genom att verifiera din betalning med Mobilt BankID.

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning inom EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet, 3D-Secure, en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Köpbeloppet reserveras på ditt konto, och dras först när vi skickar din beställning.

Direktbetalning via internetbank sker via Trustly. Trustly stödjer flertalet svenska banker och är kostnadsfritt för dig som kund. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer i kassan. En förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Runåbergs fröer överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

I nuläget kan inte stiftelser eller ekonomiska föreningar välja faktura som betalsätt, välj gärna ett annat betalsätt. Om du har några frågor angående betalning som stiftelse eller ekonomisk förening, kontakta oss på info@runabergsfroer.se.

För organisationer som behöver e-faktura (gäller bland annat myndigheter, kommuner och regioner) är det bästa alternativet att själva göra beställningen via hemsidan och ange Peppol-id och referens. Du som beställer kan komma att behöva signera köpet med egen e-legitimation, vilket motsvarar en signatur för att bekräfta beställningen och att du är befogad att göra den.

Delbetala. Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. För att få delbetala måste du vara över 18 år och vara folkbokförd i Sverige. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor kan du ringa Svea Banks kundtjänst på 0851493113 för mer information.


Internationella beställningar

För beställningar utanför Sverige är det du som kund som har ansvar att kontakta aktuella myndigheter i destinationslandet för att ta reda på eventuella importrestriktioner och tillstånd som krävs och om eventuella skatter och avgifter som kan tillkomma. Vi, Runåbergs fröer, har inte möjlighet att utfärda sundhetscertifikat och beställningar som kräver det sker på egen risk. Läs med på vår sida Beställningar till utlandet.


Porto och avgifter

Kostnader för porto tillkommer när du beställer hos oss. Vi använder i första hand Postnords brevservice och fraktavgiften beror till största delen på vikten av din beställning. Den beräknas när du slutför din beställning, innan du betalar, och kostnaden redovisas tydligt i kassan. För vissa beställningar kan flera fraktalternativ finnas valbara. Ingen postförskottsavgift tillkommer.

Fri frakt gäller för beställningar med leveransadress inom Sverige på köp över 500 kr såtillvida försändelsens vikt inte överstiger 2 kg. Erbjudandet gäller enbart vissa av de leveransalternativ som är valbara i kassan i webbutiken.

Gör du en manuell beställning via blankett tillkommer en expeditionsavgift på 30 kronor.


Leverans

Du som kund ansvarar för att den information om leveransadress och kontaktuppgifter som anges vid beställning är riktiga. Vi skickar normalt din order inom 1–5 vardagar efter mottagandet. Transporten från oss till dig är inte inräknad i hanteringstiden som anges, utan tillkommer. Inom Sverige är transporttiden normalt 1–3 vardagar, ibland upp till 7 vardagar. För internationella beställningar är transporttiden vanligtvis längre. Tillgängliga transportsätt kan variera och de som är aktuella för just din beställning visas i kassan i webbutiken. För spårbara leveransalternativ finner du ditt spårnings-ID i e-postmeddelandet som skickas ut från oss i samband med att beställningen lämnar vårt lager. Angivet mobilnummer kan användas av Postnord för aviseringar gällande försändelsen. Kontakta vår kundtjänst om leverans av din beställning skulle dröja eller utebli.


Garanti

Som vanligt testar vi grobarhet och skjutkraft på alla fröer inför varje ny säsong. På påsens vik på baksidan står bäst före datum (år och månad) samt den lägsta grobarhet vi fått i våra tester. Vi kan garantera grobarheten fram till bäst före datumet. Förvara fröerna torrt och svalt, då behåller de sin livskraft bäst fram till sådden.

Alla fröer vi erbjuder håller åtminstone enligt EU minst lagstadgad grobarhet och är inte behandlade med kemiska betningsmedel eller andra preparat.


Ansvar, ångerrätt och retur

Vi kan inte ta på oss något ansvar för eventuell skörd och inte heller för omständigheter vi inte råder över, som transportskador, importrestriktioner, krig etc. (Force Majeure). Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i produktbeskrivningar, priser och annan information på vår hemsida eller i sortlistan. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktigheter.

Kontakta gärna vår kundtjänst innan du skickar något i retur. Om du ångrar hela eller delar av ditt köp har du rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit beställningen, i enlighet med Lagen om distansavtal. Då står du själv för returkostnaden och transportrisker. Returnerade varor och dess förpackning ska vara i oförändrat skick. Köpesumman återbetalas till dig när vi mottagit de returnerade varorna. Fraktkostnad och eventuell expeditionsavgift återbetalas inte. Vid eventuella fel på levererade varor står vi för returfrakten.


Tvistlösning

Villkoren för köp hos oss regleras av gällande svensk och europeisk lagstiftning. Eventuella tvister vill vi i första hand lösa direkt med dig som kund, kontakta gärna vår kundtjänst om du har några frågor eller funderingar kring ditt köp. I andra hand kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Boende i annat EU-land, Island eller Norge kan vända sig till European Consumer Centres Network (ECC Net).


Ändringar i köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i köpvillkoren. Den version som finns här på vår hemsida gäller när du lägger din beställning.



Hantering av personuppgifter

För att handla hos oss behöver du godkänna att vi får ta del av dina personuppgifter. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med General Data Protection Regulation (GDPR). Lagen ställer stora krav på alla som hanterar personuppgifter och är till för att du som privatperson och kund ska känna dig trygg och få bättre kontroll över hur dina personuppgifter behandlas och sparas. För att läsa mer om varför vi behöver dem, hur länge vi sparar dem och vilka rättigheter du som kund har - klicka här.