Runåbergs Fröers hantering av personuppgifter

 


När du handlar hos oss på Runåbergs Fröer vill vi att du ska känna dig trygg med att lämna ut dina personuppgifter. För att handla hos oss behöver du godkänna att vi får ta del av dina personuppgifter och här kan du bland annat läsa om varför vi behöver dem, hur länge vi sparar dem och vilka rättigheter du som kund har.

 

Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med GDPR – General Data Protection Regulation som 25 maj 2018 ersatte den tidigare personuppgiftslagen (PUL). Den nya lagen sätter större krav på alla som hanterar personuppgifter och är till för att du som privatperson och kund ska känna dig tryggare och få bättre kontroll över hur dina personuppgifter behandlas och sparas.
 

 

Vilka uppgifter sparar vi och varför?

När du gör en beställning hos oss behöver vi namn, adress, telefonnummer, e-postadress, leverans- och betalningsuppgifter samt ev. organisationsnummer (gäller endast företag och organisationer). Om du handlar som privatkund och väljer Payex-faktura som betalsätt behöver vi även ditt personnummer för att genomföra köpet. Detta behöver Payex för att bedöma din kreditvärdighet. Väljer du andra betalalternativ som direktbetalning bank eller kortbetalning behöver du inte uppge ditt personnummer.

 

Dina personuppgifter behöver vi för att hantera din beställning på bästa sätt och se till att fröerna når fram till rätt person. Vi behöver även uppgifterna för att hantera vår interna administration och bokföring. 

 

Vi sparar din postadress också för att skicka ut nyhetsblad eller sortlista till dig inför kommande säsong. Detta gör vi endast till kunder som beställt fröer hos oss föregående säsong.

Din mailadress sparar vi för att nå dig, men även för att skicka nyhetsbrev till dig i digital form om du kryssat i att du vill ha sådana från oss. 
 

 

Hur länge sparar vi dem?

Vi sparar uppgifterna så länge som vi finner det nödvändigt med hänsyn till ändamålet. Det kan till exempel betyda i att vi sparar din mailadress tillsvidare med syfte att skicka ut digitalt marknadsföringsmaterial till dig om du godkänt detta vid köp (du kan dock när som helst avregistrera dig från nyhetsutskick och ta bort din mailadress), eller att vi sparar mail från dig innehållande personuppgifter så länge vi har en pågående korrespondens.

Vi behandlar inte kunddata genom att göra kundlistor eller register som är äldre än 2 år, men vi skickar ut nyhetsblad/sortlista till de kunder som beställd fröer föregående säsong. 

Vi sparar även köphistorik i 7 år enligt bokföringslagen.
 

 

Hur skyddar vi dina uppgifter?

När du beställer hos oss via vår hemsida kan du vara säker på att all känslig information skickas krypterad. Även alla våra lokala datorer och system på firman är skyddade med genom att vara uppdaterade och lösenordskyddade. 

Om någonting skulle hota säkerheten kring dina personuppgifter informerar vi dig omedelbart.
 

 

Dina rättigheter

Du har rätt att när som helst kontakta oss och få veta vilken information vi har om dig. Du som kund kan även när som helst kräva att vi tar bort dina personuppgifter, förutsatt att ditt köp är avslutat (när du fått fröerna och vi erhållit betalning). Dock måste vi spara din faktura i våra system för vår interna bokföring.
 

                                                                                     

Vi delar dina uppgifter med Payex

När du handlar hos oss via vår webshop delas uppgifterna med Payex som är den betalningsplattform som hanterar själva betalningen. För att läsa mer om hur de hanterar dina personuppgifter - klicka här.

I de fall beställningar skickas med paket kan det krävas att vi eventuellt också delar uppgifterna med Postnord, DHL samt tull.
Förutom Payex och eventuell fraktservice delar vi inte dina personuppgifter med något utomstående företag eller organisation.